Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
| Α ́ Εξάμηνο |
Λ011 | Σύγχρονες Τάσεις στη Θεωρία της Λογοτεχνίας |
| Στόχος του σεμιναρίου είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις νεότερες τάσεις στη Θεωρία της Λογοτεχνίας και η εμβάθυνση σε καίρια θεωρητικά ζητήματα. Το περιεχόμενο και η ειδικότερη θεματική του μαθήματος εναλλάσσονται. |
Λ012 | Προβλήματα Ιστοριογράφησης της Λογοτεχνίας |
| Στόχος του σεμιναρίου είναι η εξοικείωση των φοιτητών με ζητήματα που σχετίζονται με την ιστοριογράφηση της λογοτεχνίας στην Ελλάδα και στις γερμανόφωνες χώρες. Γι’ αυτόν τον λόγο το μάθημα εστιάζει στην συστηματική παρουσίαση επιλεγμένων περιόδων της γερμανόφωνης και της ελληνικής λογοτεχνίας, καθώς και σε κείμενα και συγγραφείς που εντάσσονται ή δεν εντάσσονται σαφώς σε αυτές τις εποχές/ρεύματα. |
Λ013 | Ανάλυση Κειμένων (Ιστορικές Εποχές) |
| Στο σεμινάριο αυτό επιδιώκεται η αυτόνομη ανάλυση λογοτεχνικών κειμένων με έμφαση στην ιστορική εποχή. Στο πλαίσιο αυτό τα κείμενα ερμηνεύονται ως απότοκα των ιστορικο-κοινωνικών και πολιτισμικών συμφραζομένων της εκάστοτε υπό εξέταση εποχής. |
| Β ́ Εξάμηνο |
Λ014 | Επιλεγμένα Θέματα Συγκριτολογίας |
| Το σεμινάριο αυτό συνδυάζει τη θεωρία και την πράξη της Συγκριτικής Γραμματολογίας, εστιάζοντας, ωστόσο, σε συγκεκριμένα ζητήματα (π.χ. πρόσληψη, διακαλλιτεχνικότητα, διαπολιτισμικότητα κ.ά.) τα οποία συζητούνται σε βάθος. Οι συμμετέχοντες καλούνται να αντιπαρατεθούν κριτικά σε θεωρητικά σχετικά κείμενα καθώς και να συνδέσουν θεωρητικές θέσεις με τη συγκριτολογική αντιμετώπιση επιλεγμένων κειμένων, που αφορούν κατά κύριο λόγο τις ελληνογερμανικές λογοτεχνικές ή ευρύτερα πολιτισμικές σχέσεις. |
Λ015 | Ζητήματα Αισθητικής και Ιστορίας της Τέχνης |
| Αντικείμενο αυτού του σεμιναρίου είναι η τέχνη στις γερμανόφωνες χώρες, αλλά γίνονται αναφορές και στην Ελλάδα. Στο επίκεντρο βρίσκεται η πράξη των εικαστικών τεχνών και των τεχνών του θεάματος, λαμβάνονται υπόψη, όμως, και οι θεωρητικές σκέψεις και οι γενικότερες ιστορικές συνθήκες στις οποίες βασίζεται η πράξη των καλλιτεχνών. |
Λ016 | Ανάλυση Κειμένων (Λογοτεχνικά Είδη) |
| Το σεμινάριο στοχεύει στην κριτική ενασχόληση με θεωρίες των λογοτεχνικών ειδών και την αυτόνομη εφαρμογή τους σε πεζά, ποιητικά και θεατρικά κείμενα. Το περιεχόμενο και η ειδικότερη θεματική του μαθήματος εναλλάσσονται. |
| Γ ́ Εξάμηνο |
Λ017 | Ελληνογερμανικές Γραμματειακές Σχέσεις |
| Το σεμινάριο στοχεύει στη μελέτη των αμφίδρομων ελληνογερμανικών γραμματειακών σχέσεων από τον 18ο αιώνα και μετά, με έμφαση στην πρόσληψη και επίδραση της αρχαιοελληνικής γραμματείας στη γερμανική λογοτεχνία, στις εκφάνσεις του φιλελληνικού λόγου και της πρόσληψής του στην Ελλάδα, όπως και στην καταγραφή και διερεύνηση της εισαγωγής λογοτεχνικών παραδειγμάτων από τη γερμανική στην νεότερη ελληνική γραμματεία. Το περιεχόμενο και η ειδικότερη θεματική του μαθήματος εναλλάσσονται. |
Λ018 | Ελληνογερμανικές Πολιτισμικές Σχέσεις |
| Στόχος του σεμιναρίου είναι η ιστορική προσέγγιση των ελληνογερμανικών πολιτισμικών και λογοτεχνικών σχέσεων από τους νεότερους χρόνους έως σήμερα. Η επιδιωκόμενη εμβάθυνση υποστηρίζεται με γραπτό και οπτικοακουστικό υλικό, όπως λογοτεχνικά έργα, άρθρα από τον γερμανικό και ελληνικό τύπο κ.ά. |
Λ019 | Συνολική Παραδειγματική Ανάλυση ενός Θέματος |
| Στο πλαίσιο αυτού του σεμιναρίου επιχειρείται μια κατά το δυνατόν σφαιρική προσέγγιση ενός επιλεγμένου επιστημονικού ζητήματος, η οποία περιλαμβάνει τα ακόλουθα μέρη: επισκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας, παρουσίαση των θεωρητικών προϋποθέσεων και της μεθοδολογίας, παραδειγματική ανάλυση κειμένων και συμπεράσματα. |
| Δ ́ Εξάμηνο |
Λ010 | Ειδικό Σεμινάριο (Colloquium) |
| Συζήτηση επιλεγμένων ζητημάτων και των θεμάτων των διπλωματικών εργασιών. |
Λ050 | Εκπόνηση της Διπλωματικής Εργασίας |
| Α ́ Εξάμηνο (επιλέγονται 3 μαθήματα από τα 4 κάτωθι) |
Γ011 | Πραγματολογία και Διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας |
| Στόχος του σεμιναρίου είναι η διερεύνηση τρόπων και μέσων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της πραγματολογικής ικανότητας όσων διδάσκονται τη γερμανική ως ξένη γλώσσα, εστιάζοντας στις σχέσεις μεταξύ εκφωνήματος και επικοινωνιακής περίστασης και αξιοποιώντας σχετικές γλωσσολογικές, γλωσσο-φιλοσοφικές και κοινωνιο-γλωσσολογικές προσεγγίσεις. |
Γ012 | Θεωρίες Γραμματικής και Διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας |
| Αντικείμενο του σεμιναρίου αποτελεί η διάκριση μεταξύ γλωσσολογικής και διδακτικής/εκπαιδευτικής Γραμματικής. Με βάση Θεωρίες Γραμματικής, οι οποίες διατυπώθηκαν για την περιγραφή και ανάλυση γραμματικών (μορφοσυντακτικών) φαινομένων στο πλαίσιο διαφόρων γλωσσολογικών θεωριών, στόχος είναι η εφαρμογή τους στο μάθημα της Γραμματικής της ξένης γλώσσας, λαμβάνοντας υπόψιν αρχές της σύγχρονης Διδακτικής. |
Γ013 | Κατάκτηση Πρώτης Γλώσσας |
| Στόχος του σεμιναρίου είναι η εξοικείωση των φοιτητών με νευροεπιστημονικές βάσεις της κατάκτησης της πρώτης γλώσσας και με τις διάφορες φάσεις της μέχρι τις αρχές της παιδικής αφήγησης. Επίσης εξετάζονται κριτικά οι σημαντικότερες σχετικές θεωρίες. |
Γ014 | Ειδικά Ζητήματα Γλωσσολογικής Ανάλυσης: Θεωρία − Εφαρμογές |
| Στόχος του σεμιναρίου είναι η διερεύνηση -με βάση τα πορίσματα της σύγχρονης βιβλιογραφίας- επιλεγμένων ζητημάτων της Συγκριτικής ή/και της Θεωρητικής Γλωσσολογίας με γνώμονα την αξιοποίησή τους στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας. |
| Β ́ Εξάμηνο (επιλέγονται 3 μαθήματα από τα 4 κάτωθι) |
Γ015 | Εμπειρική Γλωσσολογική Έρευνα – Διάγνωση Γλωσσικών Επιπέδων |
| Στόχος του μαθήματος «Εμπειρική Γλωσσολογική Έρευνα – Διάγνωση Γλωσσικών Επιπέδων» είναι η ανάδειξη της αξίας των εμπειρικών μεθόδων, οι οποίες έχουν αναπτυχθεί στο πλαίσιο της ψυχογλωσσολογίας και της κοινωνιογλωσσολογίας, τόσο για τη διαμόρφωση όσο και για τον έλεγχο των θεωρητικών προσεγγίσεων, με ιδιαίτερη έμφαση στις μεθόδους διάγνωσης του γλωσσικού επιπέδου των μαθητών. |
Γ016 | Κατάκτηση Ξένης Γλώσσας |
| Στο σεμινάριο παρουσιάζονται οι θεωρίες κατάκτησης ξένης γλώσσας και ταυτόχρονα εξετάζονται οι συνθήκες του περιβάλλοντος, στις οποίες διδάσκεται. Χρησιμοποιούνται αυθεντικά παραδείγματα συντακτικού και πραγματολογικού ενδιαφέροντος από μαθητές της γερμανικής ως ξένης γλώσσας. Προτείνονται λύσεις σύμφωνα με τις σύγχρονες υποθέσεις κατάκτησης ξένης γλώσσας, με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς (ΚΕΠΑ) και με το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ), οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν κατά τη διδακτική πράξη στην Ελλάδα, με στόχο την ανάπτυξη της συντακτικής, της πραγματολογικής, αλλά και της γενικής επικοινωνιακής ικανότητας. |
Γ017 | Θεωρητική Γλωσσολογία |
| Το σεμινάριο αποσκοπεί στην εμβάθυνση στις βασικές θεωρίες της γλώσσας (παραδοσιακές γραμματικές, Λειτουργισμός, Δομισμός, Γνωσιακές Γραμματικές της Νόησης/των Προθέσεων, Γενετική Γραμματική) και στη διάκριση των πλέον σημαντικών διαφορών μεταξύ τους. Εξετάζονται ζητήματα από την συγχρονική και ιστορική φωνολογία, από την μορφολογία, την σύνταξη, την σημασιολογία, την πραγματολογία, την κειμενογλωσσολογία και την βιο-γλωσσολογία με στόχο οι συμμετέχοντες να εντρυφήσουν σε κρίσιμα επιστημολογικά ζητήματα της σύγχρονης θεωρίας της γλωσσολογίας. |
Γ018 | Κειμενογλωσσολογία και οι Εφαρμογές της στη Διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας |
| Στο σεμινάριο αυτό αναλύονται βασικοί όροι και θεωρητικές αρχές της Κειμενογλωσσολογίας (όπως: συνοχή και συνεκτικότητα κειμένου, αναφορική και καταφορική λειτουργία, ενδείκτες διάρθρωσης, κειμενικό είδος) και η εφαρμογή τους στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη χρησιμότητα των αρχών αυτών για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του γραπτού λόγου (κατανόηση κειμένων και παραγωγή γραπτού λόγου) σε άτομα που μαθαίνουν τη Γερμανική ως ξένη γλώσσα. |
| Γ ́ Εξάμηνο (επιλέγονται 3 μαθήματα από τα 4 κάτωθι) |
Γ019 | Φωνητική / Φωνολογία και Διδασκαλία της Προφοράς |
| Στόχος του σεμιναρίου είναι η απόκτηση εκείνων των γνώσεων που οδηγούν τον καθηγητή / την καθηγήτρια στον αποτελεσματικότερο τρόπο διδασκαλίας της προφοράς της ξένης γλώσσας όπως είναι η περιγραφή και σύγκριση γερμανικής και ελληνικής γλώσσας σε φωνητικό και φωνολογικό, τα λάθη προφοράς, η μεθοδολογία της διδασκαλίας της προφοράς, η τυπολογία των ασκήσεων προφοράς και η αξιολόγηση των ασκήσεων προφοράς. |
Γ020 | Λεξικολογία και Διδασκαλία του Λεξιλογίου |
| Στόχο του σεμιναρίου αποτελούν η διερεύνηση των στοιχείων που απαρτίζουν τη λεξιλογική ικανότητα, η εξέταση των αρχών που διέπουν την αποτελεσματική διδασκαλία του λεξιλογίου και η επεξεργασία δυνατοτήτων προαγωγής της λεξιλογικής ικανότητας με βάση τα πορίσματα της σύγχρονης διδακτικής των ξένων γλωσσών. Αφετηρία αποτελεί η λέξη ως βασική γλωσσική σημασιολογική μονάδα, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις πολυλεκτικές μονάδες. |
Γ021 | Υπολογιστική Γλωσσολογία: Δίγλωσσες και Πολύγλωσσες Εφαρμογές |
| Το σεμινάριο εστιάζεται σε επιλεγμένα ζητήματα Υπολογιστικής Γλωσσολογίας ως προς την κατασκευή και αξιολόγηση δίγλωσσων και πολύγλωσσων συστημάτων αλληπίδρασης ανθρώπου-μηχανής (στην εκπαίδευση, στην παροχή υπηρεσιών), εξειδικευμένων γλωσσικών πόρων (ηλεκτρονικά λεξικά και λεξικά-σημασιολογικά δίκτυα) και συστημάτων μηχανικής μετάφρασης. |
Γ022 | Γλωσσολογία: Θεωρητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις |
| Στόχος του μαθήματος «Γλωσσολογία: Θεωρητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις» είναι η ενασχόληση με γλωσσολογικές θεωρίες, οι οποίες έχουν συμβάλλει στη διαμόρφωση των Αρχών της Διδακτικής, με έμφαση στη Διδασκαλία της ξένης γλώσσας, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε εφαρμοσμένο-εμπειρικό επίπεδο |
| Δ ́ Εξάμηνο |
Γ010 | Ειδικό Σεμινάριο (Colloquium) |
| Συζήτηση επιλεγμένων ζητημάτων και των θεμάτων των διπλωματικών εργασιών. |
Γ050 | Εκπόνηση της Διπλωματικής Εργασίας |